ΔΔΕ Γρεβενων

Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γρεβενών

Αναζήτηση

Σχολικές Δραστηριότητες

07-06-2011 Mαθητικό καλλιτεχνικό διήμερο με θέμα: «Η δράση, η συμμετοχή και η δημιουργία είναι η καλύτερη πρόληψη»

Η Διεύθυνση Β/θμιας Εκπ/σης Γρεβενών σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ διοργανώνει μαθητικό Καλλιτεχνικό διήμερο με θέμα:

 

«Η δράση, η συμμετοχή και η δημιουργία είναι η καλύτερη πρόληψη »

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 16-Ιουνίου-2011, στο Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου Γρεβενών και την Παρασκευή 17-Ιουνίου-2011, στο Υπαίθριο Θέατρο Καστράκι. Το Καλλιτεχνικό Διήμερο είναι αρκετά πλούσιο με ενημερωτικά περίπτερα για σχολικές δραστηριότητες και πρόληψη, αφήγηση παραμυθιών για μικρά παιδιά, τη θεατρική παράσταση «Ξύπνα Βασίλη» του Δ. Ψαθά, η οποία στην πρεμιέρα της γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία, ελληνική και ξένη μουσική και χορό. Θα ακολουθήσει σύντομα και αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων.

Σας περιμένουμε να ψυχαγωγηθείτε από τους μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων της πόλης μας οι οποίοι εκφράζονται με αυθορμητισμό και δημιουργικότητα.

Ο Διευθυντής Δ/νσης Δ.Ε. Γρεβενών

Θωμάς Λιάμπας

 

18-05-2011 Μια βδομάδα μετά και το παραλήρημα συνεχίζεται…

 

Πραγματικό παραλήρημα προκάλεσε η θεατρική παράσταση του Λυκείου μας με το έργο του Δημήτρη Ψαθά «Ξύπνα Βασίλη» που παρουσίασε η θεατρική ομάδα του σχολείου μας, την περασμένη Δευτέρα 9 Μαΐου, στο Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου Γρεβενών

Και στις δύο παραστάσεις που δόθηκαν, η μία το πρωί για τους μαθητές των Λυκείων της πόλης μας και η άλλη το βράδυ για το κοινό η αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη. Τόσο οι μαθητές όσο και το θεατρόφιλο κοινό της πόλης μας αλλά και οι απλοί άνθρωποι που τις παρακολούθησαν γέλασαν με την ψυχή τους και θαύμασαν το πλούσιο και πηγαίο υποκριτικό ταλέντο των μαθητών και την έξοχη ερμηνεία τους. Όλοι τους, όπως φάνηκε, ήταν υπέροχοι - τηρουμένων βέβαια των αναλογιών - και ερμήνευσαν άριστα τους δύσκολους ρόλους τους.

Τα επαινετικά σχόλια και τα συγχαρητήρια που δημοσιεύτηκαν στον τοπικό τύπο, στα κανάλια και στο Διαδίκτυο από φορείς της πόλης και από συμπολίτες μας αποδεικνύουν την επιτυχία που σημείωσε η θεατρική παράσταση του σχολείου μας.

Και εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς πώς κατάφεραν αυτοί οι μαθητές να αποδώσουν τόσο επιτυχημένα το ρόλο τους. Επειδή από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια ήμουν πάρα πολύ κοντά στους μαθητές, θα ήθελα να καταθέσω την άποψή μου.

Οι έντεκα, από τους δεκαεπτά μαθητές που είχαν δηλώσει συμμετοχή αρχικά, έμειναν στη θεατρική ομάδα, γιατί αγαπούν το θέατρο. Οι περισσότεροι από αυτούς είχαν συμμετάσχει και σε θεατρικές παραστάσεις του Γυμνασίου και είχαν εμπειρίες. Στην αρχή ξεκινήσαμε δειλά – δειλά και με πολλές δυσκολίες, γιατί οι μαθητές στο Λύκειο έχουν και πάρα πολλές υποχρεώσεις, αλλά σιγά – σιγά άρχισαν να μαθαίνουν τους ρόλους τους, να κατανοούν ύστερα από συζητήσεις και διδασκαλία το πνεύμα του έργου και το χιούμορ του Ψαθά και να τους αρέσει περισσότερο αυτό που κάνουν.

Εδώ θέλω να τονίσω ότι στην επιτυχία της παράστασης συνέβαλε πάρα πολύ και η κ. Βασιλική Ευταξία η οποία πρόσφερε εθελοντικά και αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες της, τις γνώσεις της και την εμπειρία της από το θέατρο. Η συνεργασία μας ήταν άψογη σε όλα τα θέματα που ανέκυπταν. Όμως πρέπει να τονιστεί επίσης ότι όλη η προσπάθεια ήταν ομαδική και για όλα γινόταν διάλογος, ανταλλαγή απόψεων και μετά παίρναμε αποφάσεις για τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τα κοστούμια, τη μουσική. Στις πρόβες παραβρισκόμαστε συνήθως όλοι, υπεύθυνοι καθηγητές, κ. Ευταξία, μαθητές και μέσα από τις συνεχείς δοκιμές πετυχαίναμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Με λίγα λόγια αυτή η ομάδα βρήκε σιγά – σιγά τη χημεία της και όλα μετά ήρθαν μόνα τους.

Τα εύσημα πάντως ανήκουν στους μαθητές που ξεπέρασαν τους εαυτούς τους, την αγωνία τους, τις όποιες αντιπαραθέσεις οι οποίες είναι εύλογο να υπάρχουν σε αυτή την ηλικία και έγιναν μια δυνατή και λειτουργική ομάδα, ανέπτυξαν μια δυνατή φιλία, ενίσχυσαν ψυχολογικά ο ένας τον άλλον και πήραν τόσα πολλά αυτούς τους έξι μήνες που σίγουρα δεν μπορεί να τα προσφέρει από μόνη της η σχολική τάξη με μια ξερή διδασκαλία.

Δυο λόγια τώρα για το έργο. «Γελάσαμε, ωραία περάσαμε…» λέει ο Βασιλάκης λίγο πριν τρελαθεί για την ατυχία του. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία και όλοι γνωρίζουμε ότι ο Δημήτρης Ψαθάς είναι πάρα πολύ μεγάλος θεατρικός συγγραφέας, μεγάλος «μάστορας». Στις δύο πρώτες πράξεις πλέκει έτσι την υπόθεση, ώστε ο Μάνος, ο αριστερός και επαναστάτης ιδεολόγος να συμπεθεριάσει με τον άσπονδο εχθρό του Βασιλάκη, ένα συντηρητικό, ευθυνόφοβο αλλά έντιμο υπάλληλο, και τελικά να τον αφυπνίσει, να επαναστατήσει και να συγκρουστεί με την εργοδότριά του την κ. Φαρλάκου και να χάσει τη δουλειά. Ο Βασιλάκης κατορθώνει να κόψει το πάθος του για τα λαχεία αλλά για κακή του τύχη το λαχείο που έδιωξε αυτός και αγόρασε ο Μάνος κέρδισε δύο εκατομμύρια και φυσικά ο Βασίλης τρελαίνεται… Στην τρίτη και τελευταία πράξη τα πάντα αναποδογυρίζονται. Ο Βασιλάκης θεραπεύεται και επιστρέφει και πάλι, για να συναντήσει την πλούσια αδελφή του και το γαμπρό του. Αλλά όταν φτάνει στο «αρχοντικό» τους αποκαλύπτεται μέσα από πολύ όμορφες κωμικοτραγικές σκηνές ο νεοπλουτισμός και η αλλοτρίωση της Ντίνας και του Μάνου και κατ’ επέκταση της ελληνικής κοινωνίας. Το τελειωτικό κτύπημα για το Βασίλη είναι η είδηση ότι ο Μάνος συνεργάζεται με την Κ. Φαρλάκου και εκδίδουν ποιητικές συλλογές του του ψευτοποιητή Φανφάρα ο οποίος είναι και προσκεκλημένος για να απαγγείλει τα ποιήματα του. Και βέβαια ο έντιμος Βασίλης δεν μπορεί να αντέξει αυτό το σοκ και επιστρέφει και πάλι στο ίδρυμα.

Τα συναισθήματα που νιώσαμε όλοι μας κατά τη διάρκεια της παράστασης είναι πολλά και εναλλάσσονται πολύ γρήγορα. Αυτή είναι και ομορφιά της τέχνης του Ψαθά. Το βασικό όμως συναίσθημα που νιώθουμε στο τέλος είναι αυτό που έλεγαν οι αρχαίοι «χαρμολύπη», δηλαδή και χαρά, γιατί σκάσαμε στα γέλια αλλά και λύπη για την τύχη του Βασίλη και κάθε έντιμου ανθρώπου. Πιστεύω ότι ο Ψαθάς με αυτό το έργο ήθελε να στείλει πολλά μηνύματα και προς όλες τις κατευθύνσεις αλλά το βασικό μήνυμα είναι η απάντηση του Βασιλάκη στην Φαρλάκαινα. – «Πώς τα βρίσκεις τα πράγματα εδώ;» και απαντάει αυτός –«Μπουρδουκλωμένα, κουλουβάχατα». Ασκεί έντονη λοιπόν κριτική στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία, την νεόπλουτη και υποκριτική που συνεχώς απομακρύνεται από την εντιμότητα και τις γνήσιες ελληνικές αξίες. Και ενώ μένουμε μετέωροι με την έκβαση του έργου, έμμεσα κατανοούμε ότι μόνο με τον έντιμο αγώνα μπορεί να βελτιωθεί η κοινωνία. Εδώ έγκειται η επικαιρότητα και η διαχρονικότητα του έργου.

Απομένουν τέλος και οι ευχαριστίες που είναι ειλικρινείς και απαραίτητες, γιατί αυτή η παράσταση πραγματοποιήθηκε, επειδή την αγκάλιασε όλη η γρεβενιώτικη κοινωνία.

Ευχαριστούμε ειλικρινά

τους μαθητές μας, γιατί μας χάρισαν άφθονο γέλιο και προβληματισμό και μας έκαναν να ελπίζουμε στα νιάτα,

τους συναδέλφους κ.κ. Κιοσσέ Στεργιανή και Μπάμπα Χρήστο και την κ. Βασιλική Ευταξία με τους οποίους ξεπεράσαμε όλα τα εμπόδια,

το διευθυντή του σχολείου μας κ. Πέτρο Καραγιάννη και το σύλλογο των καθηγητών οι οποίοι ενέκριναν αυτό το πολιτιστικό πρόγραμμα και διευκόλυναν την υλοποίησή του,

το διευθυντή της Δ.Ε. Γρεβενών κ. Θωμά Λιάμπα που έκανε αποδεκτή την αίτηση του σχολείου μας και ενέκρινε την υλοποίησή της θεατρικής παράστασης, παραβρέθηκε και στις δύο παραστάσεις και συγχάρηκε θερμά το σχολείο μας για τις δραστηριότητές του,

Το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων, που στέκεται πάντοτε δίπλα μας και μας ενισχύει και υλικά (400€ και για τις δύο εκδηλώσεις) και ηθικά,

Και φυσικά τους χορηγούς μας,

- το Δήμο Γρεβενών για την παραχώρηση της αίθουσας και προσωπικά τον Δήμαρχο κ.Δημοσθένη Κουπτσίδη για τη συγχαρητήρια επιστολή του στο τύπο και την έκτακτη επιχορήγηση των 100€ λόγω ενθουσιασμού,

- την τράπεζα Κύπρου που ενίσχυσε και τις δύο εκδηλώσεις μας μαζί με τις επιχειρήσεις Zoom, Βασιλόπουλος, Εγνατία- Οικοδομική, Admiral με το ποσό των 600€,

- τον κ.Αχιλλέα Γώγο, που μας ενίσχυσε με το ποσό των 100€,

- την κυρία Βάσια Τζιοτζιοπούλου η οποία μας παραχώρησε δωρεάν τις γυναικείες ενδυμασίες,

- τον Jordan για τα ανδρικά κοστούμια,

- τη Βιοκαρπέτ για τα χαλιά,

- την κ.Παπακώστα Μαρίκα για τα διακοσμητικά,

- τον κ. Στέλιο Παπαλαμπρόπουλο για τις αφίσες και τα προγράμματα

- και όποιον άλλον μπορεί να ξεχάσαμε κι ας με συγχωρέσει.

Τέλος, όλοι όσοι ασχοληθήκαμε φέτος με το θέατρο περάσαμε πολύ ευχάριστα όλο το χειμώνα. Γι’ αυτό συνιστούμε ανεπιφύλακτα και σε άλλα σχολεία να ανεβάσουν του χρόνου θέατρο. Θα κερδίσουν πολλά.

Πουρνάρας Στέργιος

Φιλόλογος, Υπεύθυνος Πολιτιστικών Δ.Ε. Γρεβενών

 

Φωτό: Ράμμος Γεώργιος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17-05-2011 Αφιέρωμα του 1ου ΓΕΛ Γρεβενών για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Νίκου Γκάτσου

Νίκος Γκάτσος(1911-1992)

19 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τον θάνατο και 100 από τη γέννησή του δημιουργού που ενέπνευσε με τα λόγια του την ελληνική μουσική

Στέργιος Πουρνάρας

Δεκαεννιά χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τον θάνατο και εκατό από τη γέννηση του Νίκου Γκάτσου, του ποιητή που σφράγισε με τους στίχους του το έντεχνο ελληνικό τραγούδι από τη δεκαετία του 1950 ως εκείνη του 1980, κομίζοντας σε αυτό τον υπερρεαλιστικό λόγο αλλά και συνδυάζοντάς τον με τη δημοτική παράδοση. Ο Νίκος Γκάτσος υπήρξε ποιητής ο οποίος εγκατέλειψε την τέχνη του για να ακολουθήσει μια άλλη συγγενή προς εκείνη, αυτή του τραγουδιού.

Ο ποιητής τραγουδιών

Γεννημένος το 1911 στην Ασέα Αρκαδίας ήταν ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του '30 γνωστός στους φιλολογικούς κύκλους των Αθηνών, συμμετέχοντας στα λογοτεχνικά καφενεία της εποχής. Εκεί έγινε κοινωνός του ρεύματος του υπερρεαλισμού και μέλος της συντροφιάς των κυριοτέρων εν Ελλάδι εκπροσώπων του. Η συναναστροφή αυτή θα οδηγήσει στο κορυφαίο ποιητικό του έργο, την «Αμοργό», το οποίο - σύμφωνα με μαρτυρίες - γράφτηκε «τυχαία εν μια νυκτί». Η συγγραφή άρχισε ένα βράδυ στο σπίτι του Γκάτσου, παρουσία του Οδυσσέα Ελύτη, σαν ένα «παιχνίδι υπερρεαλιστικής μίμησης» για να εξελιχθεί σε ένα από τα σημαντικότερα κείμενα του σύγχρονου ελληνικού υπερρεαλισμού.

Νίκος Γκάτσος

Το 1ο Γενικό Λύκειο Γρεβενών σε συνεργασία με το σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου παρουσίασε με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση του Νίκου Γκάτσου ένα πλούσιο αφιέρωμα στη ζωή και στο έργο του ποιητή με απαγγελίες ποιημάτων και με γνωστά και αξέχαστα τραγούδια του που μελοποίησαν οι πιο μεγάλοι συνθέτες με προεξάρχοντα το Μάνο Χατζηδάκι.

 

Πρωταγωνιστές ήταν οι μαθητές του Λυκείου μας οι οποίοι μας εξέπληξαν με τις απαγγελίες τους και με την ερμηνεία των τραγουδιών. Περισσότεροι από διακόσιοι πολίτες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα μας και παραβρέθηκαν στο Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου Γρεβενών όπου απόλαυσαν ένα όμορφο μουσικοποιητικό θέαμα και άκουσμα

Μπορείτε να παρακολουθήσετε σε αυτή την ιστοσελίδα μια περίληψη της εκδήλωσης και να διαβάσετε την εισήγηση για τη ζωή και το έργο του καθώς και τους στίχους των τραγουδιών που ερμηνεύτηκαν. Θα θέλαμε όμως, για να φανεί το ποιητικό, αισθητικό και ηθικό μέγεθος του Νίκου Γκάτσου, να παραθέσουμε μια δήλωση της Νάνας Μούσχουρη στην εφημερίδα τα «Νέα» λίγο μετά το θάνατό του.

«Για μένα ήταν φίλος, πατέρας κι αδερφός. Μου έδωσε εμπιστοσύνη για τη ζωή. Με άφησε να καταλάβω ότι δεν έχει τόση σημασία το τι κάνεις αλλά το πώς και γιατί το κάνεις. Όλοι έχουμε βάλει στη ζωή έναν ήλιο σαν σύνορο, το πιο σημαντικό όμως είναι όχι να το φτάσεις αλλά ο δρόμος που χαράζεις. Από εκείνον έμαθα τι είναι ελευθερία, έμαθα να σέβομαι τα σύνορα του ανθρώπου, να υποστηρίζω τα παιδιά και τη δικαιοσύνη. Ο Νίκος αντιπροσωπεύει πάντοτε για μένα το μεγάλο ελληνικό πνεύμα, γεμάτο γνώση, γενναιοδωρία και ελευθερία, με σπάνια καλαισθησία, υπερηφάνεια αλλά και αυστηρότητα, αυτήν που απορρέει από την ευγενή απλότητα του στίχου του. Ήταν γεμάτος σοφία και ανθρώπινη κατανόηση, ευφυΐα, περιέργεια, δίψα να αναλύει τη σκέψη της νέας γενιάς και να εκφράζει τις ανησυχίες και τα όνειρά της. Ήταν ο άνθρωπος του μέλλοντος και της αισιοδοξίας και παρ' όλο που συχνά υπεδείκνυε τις πικρές αλήθειες της πραγματικότητας, δεν καταδίκαζε ποτέ. Πίστευε στον άνθρωπο που μια μέρα θα μπορούσε να κρίνει μόνος του τον δρόμο που θα ακολουθήσει. Τα χαρακτηριστικά του στίχου του ήταν η αρμονία των ιδεών και των λέξεων που διάλεγε για την έκφρασή τους. Δημιουργούσε συγκινητικές αόρατες μουσικές εικόνες γεμάτες ευγένεια και ποίηση.

Αφίσα

Δεν αισθάνομαι την απουσία του, γιατί συνεχίζει να με εμπνέει. Μια όμως διαφορετική αίσθηση απουσίας είναι το ότι δεν μπορώ να του μιλήσω. Στα σαράντα χρόνια που έζησα ταξιδεύοντας έξω από τη χώρα μας με βοήθησε με την καθημερινή τηλεφωνική επαφή μας να διατηρήσω την ελληνικότητά μου, την ταυτότητά μου, τη γλώσσα και τις πολιτιστικές αξίες. Προσπαθώ μέχρι σήμερα με τα τραγούδια του να μεταδώσω τις μεγάλες ηθικές αξίες με τις οποίες η φιλία του με πλούτισε. Η ταπεινή προσφορά μου είναι ότι πάρα πολλοί νέοι στο εξωτερικό έμαθαν να τραγουδούν στα ελληνικά "Χάρτινο το φεγγαράκι" ή "Ασπρη μέρα". Και μαθαίνουν τη γλώσσα μας για να εμβαθύνουν απόλυτα στο νόημα και στο μήνυμα του Γκάτσου το οποίο μου εμπιστεύθηκε (μια φορά κι έναν καιρό, όπως λένε τα παραμύθια)...»

Από τις αρχές της δεκαετίας του '50 ως τα τέλη του '80 ο Νίκος Γκάτσος δημοσιοποίησε περίπου 340 στίχους του σε τραγούδια των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Ξαρχάκου, Δήμου Μούτση, Χριστόδουλου Χάλαρη, Γιώργου Χατζηνάσιου, Λουκιανού Κηλαηδόνη. «Τα περισσότερα από τα τραγούδια του Ν. Γκάτσου που δισκογραφήθηκαν γράφτηκαν πάνω σε ήδη δοσμένες μουσικές» τονίζει η πνευματική του κληρονόμος κυρία Αγαθή Δημητρούκα, αποκαλύπτοντας κάτι που είναι ελάχιστα γνωστό στο ευρύ κοινό και έχει ξεχωριστή αξία, αφού ο Ν. Γκάτσος κατάφερε να δημιουργήσει ένα αυτόνομο ποιητικό σύμπαν πάνω σε καθορισμένα εκ των προτέρων από τους συνθέτες μουσικά μέτρα. Ανάμεσα στα ποιητικής αισθητικής τραγούδια του Ν. Γκάτσου είναι τα «Αθανασία», «Η μικρή Ραλλού», «Αύριο πάλι», «Σ' έβλεπα στα μάτια», «Μάτια βουρκωμένα», «Παλικάρι στα Σφακιά», «Ο Γιάννης ο φονιάς», «Κοίτα με στα μάτια», «Μπουρνοβαλιά», «Η ενδεκάτη εντολή», «Κεμάλ» και «Περιμπανού».

Τα περισσότερα από τα προαναφερθέντα τραγούδια είναι καρπός της συνεργασίας του με τον Μάνο Χατζιδάκι. Είναι γνωστή η καλλιτεχνική τους συμπόρευση - ο Χατζιδάκις βρήκε στον Γκάτσο το Λόγο των τραγουδιών του -, κατάθεση όμως του συνθέτη στον δημοσιογράφο κ. Ν. Γκροσδάνη αποκαλύπτει τον βαθύ ρόλο που έπαιξε η προσωπικότητα του Ν. Γκάτσου στον νεαρό τότε (τους χώριζαν 14 χρόνια διαφοράς) Μάνο Χατζιδάκι: «Η σχέση μου με τον Γκάτσο μού διαμόρφωσε τον χαρακτήρα. Τον θεωρώ τον πιο σημαντικό άνθρωπο που γνώρισα στη ζωή μου, μετά τη μητέρα μου. Ο Γκάτσος μ' έφτιαξε πνευματικά».

Πουρνάρας Στέργιος

Φιλόλογος, Υπεύθυνος Πολιτιστικών Δ.Ε. Γρεβενών

 
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL