ΔΔΕ Γρεβενων

Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γρεβενών

Αναζήτηση

Σχολικές Δραστηριότητες

21-01-2014 Προκήρυξη Σεμιναρίου από ΚΠΕ Καστοριάς

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ & Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ

ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

---------

ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

-----

Ταχ. Δ/νση: Περιβαλλοντικό Πάρκο Δήμου Καστοριάς

Τ.Κ. – Πόλη: 52100 Καστοριά

Ιστοσελίδα: http://www.kpe.gr , http://kpe-kastor.kas.sch.gr

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Πληροφορίες: Θ. Μαρδίρης, Μ. Γρηγορίου

Τηλέφωνο: 2467023069

FAX: 2467084750

 

 

 

Καστοριά, 17/01/2014

Αριθ. Πρωτ.: 13

 

 

Προς:  Όπως Πίνακας Αποδεκτών

1.Υπόψη Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων και Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

2. Υπόψη Υπευθύνων Λειτουργίας ΚΠΕ

3. Υπόψη Δ/ντων Σχολικών Μονάδων του Δικτύου

4. Κοινοποίηση Περιφερειακή Δ/νση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Δυτικής Μακεδονίας

 

ΘΕΜΑ: «Υλοποίηση επιμορφωτικού σεμιναρίου στο ΚΠΕ Καστοριάς: Ενεργοί Πολίτες για την Αειφορική Διαχείριση των Γλυκών Νερών»

 

 

Το ΚΠΕ Καστοριάς στο πλαίσιο της Πράξης «ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ, άξονας προτεραιότητας 8» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – Ε.Κ.Τ.)  και από εθνικούς πόρους, θα οργανώσει θεματικό (Β΄ επιπέδου) τριήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο για την επαγγελματική ομάδα των εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης στην Καστοριά, την Παρασκευή 21, το Σάββατο 22 και την Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2014.

Το θέμα του σεμιναρίου είναι: «Ενεργοί Πολίτες για την Αειφορική Διαχείριση των Γλυκών Νερών»

Το σεμινάριο έχει έναρξη στις 16:30 της Παρασκευής και λήξη στις 14:30 το μεσημέρι της Κυριακής.

Η θεματολογία του σεμιναρίου σχετίζεται άμεσα και με τις θεματικές ενότητες του Εθνικού Θεματικού Δικτύου Π.Ε. «Λίμνες: Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Π.Ε.» που συντονίζει το ΚΠΕ Καστοριάς.

Συνεπώς το σεμινάριο απευθύνεται: α) σε εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης των νομών εμβέλειας του ΚΠΕ που ενδιαφέρονται για το θέμα, β) σε εκπαιδευτικούς από σχολικές μονάδες της χώρας ενταγμένες στο ομώνυμο θεματικό δίκτυο και γ) σε εκπαιδευτικούς των συνεργαζόμενων ΚΠΕ του δικτύου.

Το ΚΠΕ Καστοριάς θα καλύψει τα έξοδα διαμονής των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν στο σεμινάριο και ένα Γεύμα ή Δείπνο ανά ημέρα υλοποίησης του σεμιναρίου από το Τεχνικό Δελτίο Έργου του.

Τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής των εκπαιδευτικών των συνεργαζόμενων ΚΠΕ του δικτύου που θα συμμετέχουν στο σεμινάριο θα καλυφθούν από τα ΤΔΕ των οικείων ΚΠΕ, ενώ τα έξοδα διατροφής θα καλυφθούν από το ΚΠΕ Καστοριάς.

Η φιλοξενία των εκπαιδευτικών θα γίνει σε ξενοδοχεία της πόλης της Καστοριάς.

Συνολικά μπορούν να παρακολουθήσουν το σεμινάριο 60 εκπαιδευτικοί.

Κατά την επιλογή των υποψηφίων προηγούνται οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε σχολική μονάδα.

Ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν από κάθε διεύθυνση εκπαίδευσης θα είναι ανάλογος με τον αριθμό σχολείων της οικείας διεύθυνσης. Από κάθε συνεργαζόμενο ΚΠΕ μπορούν να συμμετέχουν μέχρι 2 εκπαιδευτικοί. Από κάθε σχολείο του Δικτύου μπορεί να συμμετέχει 1 εκπαιδευτικός.

Αν οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών ενός νομού είναι λιγότερες από τις προβλεπόμενες, οι θέσεις τους καλύπτονται από εκπαιδευτικούς άλλων νομών.

Οι εκπαιδευτικοί σχολείων του δικτύου που είναι σε Δ/νσεις που δεν ανήκουν στην εμβέλεια του ΚΠΕ Καστοριάς μπορούν να δηλώσουν τη συμμετοχή τους απευθείας στο ΚΠΕ Καστοριάς αφού όμως έχουν ενημερώσει τους Υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων ή Υπ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ/νσης τους

Η λίστα συμμετοχών και οι αιτήσεις από κάθε διεύθυνση να αποσταλούν στο ΚΠΕ Καστοριάς μέχρι την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014.

Παρακαλούμε για την άμεση και έγκαιρη ανταπόκρισή σας για να είναι δυνατή η έγκριση τoυ σεμιναρίου από τη Δ/νση ΣΕΠΕΔ του ΥΠΑΙΘ.

 

Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας.

 

 

 

Ο Υπεύθυνος Λειτουργίας του

ΚΠΕ Καστοριάς

 

 

 

Δρ. Θ. Α. Μαρδίρης

Βιολόγος – Περιβαλλοντολόγος

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

Α/θμια Εκπ/ση

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Γρεβενών

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Ημαθίας

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ανατολικής Θεσ/νικης

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Δυτικής Θεσ/νικης

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Ιωαννίνων

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Καστοριάς

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Κέρκυρας

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Κοζάνης

Διεύθυνση Α/θμιας Εκπ/σης Μαγνησίας

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Πέλλας

Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Φλώρινας

 

Β/θμια Εκπ/ση

Δ/νση Β/θμιας Εκπαίδευσης Άρτας

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Γρεβενών

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Ημαθίας

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ανατολικής Θεσ/νικης

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Δυτικής Θεσ/νικης

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Ιωαννίνων

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Καστοριάς

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Κέρκυρας

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Κοζάνης

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Μαγνησίας

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Πέλλας

Δ/νση Β/θμιας Εκπ/σης Ν. Φλώρινας

ΚΠΕ

ΚΠΕ Βελβεντού – Σιάτιστας

ΚΠΕ Βιστωνίδας

ΚΠΕ Γρεβενών - Ζιάκα

ΚΠΕ Ελασσόνας – Κισσάβου

ΚΠΕ Καστρίου

ΚΠΕ Κέρκυρας

ΚΠΕ Κιλκίς

ΚΠΕ Κλειτορίας – Ακράτας

ΚΠΕ Κόνιτσας – Πραμάντων

ΚΠΕ Κρεστένων

ΚΠΕ Μελίτης

ΚΠΕ Μεσολογγίου – Θέρμου

ΚΠΕ Μουζακίου

ΚΠΕ Παρανεστίου

ΚΠΕ Σουφλίου

ΚΠΕ Φιλιππιάδας

 

Σχολεία του Δικτύου

18ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων Ν. Ιωαννίνων

Νηπιαγωγείο Τοιχιού Ν. Καστοριάς

Νηπιαγωγείο Παραποτάμου Ν. Θεσπρωτίας

1ο Δημ. Σx. Ν. Αλικαρνασσού Ν. Ηρακλείου

Δημ. Σχολ.Τοιχιού Ν. Καστοριάς

7ο Δημ. Σχολ.Καστοριάς Ν. Καστοριάς

5ο Δημ. Σχολ.Καστοριάς Ν. Καστοριάς

1ο Δημ. Σχολ. Αγρινίου Ν. Αιτ/νίας

12ο Δημ. Σχ. Αγρινίου Ν. Αιτ/νίας

Δημ. Σχ. Παντάνασσας Ν. Αιτ/νίας

Δημ. Σχ. Σφακιωτών Ν. Λευκάδας

9ο Δημ. Σχολ. Καστοριάς Ν. Καστοριάς

13ο Δημ. Σχολ. Δράμας Ν. Δράμας

28ο & 57ο Δημ. Σχολ. Ηρακλείου Κρήτης

Δημ. Σχολ. Αμπελοκήπων Ν. Ζακύνθου

2ο Πρότυπο ΠειραματικόΓυμνάσιοΘεσ/νίκης

Γυμνάσιο Καλλιάνων Ν. Κορινθίας

Γυμνάσιο Αβδήρων Ν. Ξάνθης

Γυμνάσιο Σιμόπουλου Ν. Ηλείας

Γυμνάσιο Πανόπουλου Ν. Ηλείας

1ο Γυμνάσιο Βάρης Ν. Αττικής

6ο Γυμνάσιο Καρδίτσας Ν. Καρδίτσας

1ο Γυμνάσιο Ν. Ιωνίας Μαγνησίας

2ο Γυμνάσιο Γρεβενών

ΓΕΛ Εμπεσού Ν. Αιτ/νίας

ΓΕΛ Ν. Μουδανιών Ν. Χαλκιδικής

Εσπερινό ΕΠΑΛ Αλιάρτου Ν. Βοιωτίας

1ο ΕΠΑΛ Μεσολογγίου Ν. Αιτ/νίας

ΓΕΛ Κομποτίου Ν. Άρτας

ΓΕΛ Σιάτιστας Ν. Κοζάνης

5o ΓΕΛ Αγρινίου Ν. Αιτ/νίας

ΓΕΛ Αξού Ν. Πέλλας

Εργαστηριακό Κέντρο (ΣΕΚ) Γιαννιτσών Ν. Πέλλας

2ο ΓΕΛ Βριλησσίων Ν. Αττικής

10ο ΓΕΛ Πάτρας Ν. Αχαΐας

Δημ Σχολ. Μανταμάδου Λέσβου

9ο Δημ. Σχολ. Μυτιλήνης Λεσβου

Νηπ. Βαρειάς Λέσβου

Δημ. Σχολ. Καλλονής Λέσβου

Συνημμένα Αρχεία
FileFile size
Download this file (Αίτηση ΚΠΕ Καστοριάς 2014.pdf)Αίτηση ΚΠΕ Καστοριάς 2014.pdf91 Kb
 

05-11-2013 Εγκύκλιος για τα σχολικά προγράμματα

Διαβάστε την εγκύκλιο για τα σχολικά προγράμματα, τη θεματολογία και κατεβάστε το Σχέδιο Υποβολής ενός Προγράμματος.

Συνημμένα Αρχεία
FileFile size
Download this file (ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ 2013-14.pdf)ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ 2013-14.pdf713 Kb
 

01-10-2013 Θεματολογία Σχολικών Προγραμμάτων

 

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ  ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

α. Μαθαίνω για τη ζωή

Υγεία

  • Η Υγεία ως πολιτισμικό και κοινωνικό αγαθό
  • Διαπολιτισμικές Προσεγγίσεις στην Υγεία και την Ασθένεια
  • Εξαρτησιογόνες Ουσίες (καπνός, αλκοόλ, ναρκωτικά )
  • Ασθένειες: AIDS, ηπατίτιδα Β, Μεσογειακή αναιμία, καρδιαγγειακά νοσήματα, ασθένειες στο εργασιακό περιβάλλον, σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, καρκίνος
  • Ατυχήματα και Ασφάλεια
  • Πρώτες Βοήθειες
  • Εθελοντισμός και Υγεία: Αιμοδοσία, Προσφορά ιστών και Οργάνων
  • Στοματική υγιεινή

Ψυχική Υγεία

Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη:

  • Συναισθηματική και Ψυχοκινητική Ανάπτυξη – Αντιμετώπιση Προβλημάτων
  • Αυτοεκτίμηση, Αυτοσυναίσθημα – Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
  • Διαπροσωπικές Σχέσεις
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων για αντιμετώπιση του άγχους και του φόβου
  • Αντιμετώπιση πένθους
  • Εφηβεία, συμπεριφορές  και αντιλήψεις
  • Εξαρτήσεις (ναρκωτικά, αλκοόλ, κάπνισμα, ηλεκτρονικά μέσα, τυχερά παιχνίδια, κλπ)

Υγεία, Ιστορία και Τέχνη

  • Μυθολογία, Ιστορικές Αντιλήψεις για την υγεία, Έθιμα, δοξασίες και λαογραφικά στοιχεία
  • Μνημεία, Έργα και αρχαιολογικοί χώροι (π.χ. προσωποποιήσεις Υγείας, Ασκληπιεία, Αμφιαράεια κ.ά.)

Υγεία και Λογοτεχνία

  • Ζητήματα σωματικής/ ψυχικής υγείας και ποιότητας ζωής στην μυθιστοριογραφία και την ποίηση

β. Αγωγή του Ενεργού Πολίτη

Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία

  • Προβλήματα  Φτώχειας, Αναλφαβητισμού κ.ά
  • Δημοκρατικά δικαιώματα, δικαιώματα του πολίτη
  • Κοινωνικός αποκλεισμός, Ισότητα ευκαιριών
  • Ισότητα φύλων
  • Ρατσισμός, ξενοφοβία

Ποιότητα Ζωής

  • Κατοικία,  Υγιεινή και Ασφάλεια
  • Ποιότητα ζωής στο εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον – Έκθεση σε τοξικές ουσίες
  • Φυσική Ζωή, άσκηση και υγιεινός τρόπος διαβίωσης
  • Διατροφικές συνήθειες και μεταλλαγμένα τρόφιμα
  • Εθελοντισμός
  • Πολιτική Προστασία: Πρόληψη και αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων/ Σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές

Κυκλοφοριακή Αγωγή

  • Οδική συμπεριφορά πεζών και οδηγών
  • Οδική συμπεριφορά μαθητών: οι μαθητές ως οδηγοί και ως επιβάτες – διαμόρφωση κυκλοφοριακής συνείδησης
  • Οδική Ασφάλεια

Αγωγή του καταναλωτή

  • Αγωγή του καταναλωτή και  οικονομία
  • Αγωγή του καταναλωτή και κοινωνία
  • Πληθυσμιακές μετακινήσεις και κατανάλωση
  • Υγεία και κατανάλωση
  • Ανάλυση προτύπων κατανάλωσης κ.ά.


ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Αειφόρο Σχολείο – Αυλή σχολείου

Οι  πηγές ενέργειας στο σχολείο και  η συμπεριφορά της σχολικής κοινότητας  για εξοικονόμηση ενέργειας , Πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της  ποιότητας των σχέσεων των μελών της σχολικής κοινότητας και του περιβάλλοντος  στο σχολείο, Η σήμανση για την καθαριότητα, Η φροντίδα και η ευθύνη  για την αυλή και την αίθουσα, …Οραματίζομαι το σχολείο του μέλλοντος… κ.α.

Αειφόρος κατοικία

Σχεδιασμός κτηρίων, οικισμών, πόλεων μέσα στη φέρουσα ικανότητα του πλανήτη, Βιοκλιματική αρχιτεκτονική, Ασφάλεια & επικινδυνότητα υλικών π.χ. επίπλων, ελαιοχρωμάτων, κλπ.

Ενεργειακό ζήτημα -Οικολογικό / Ενεργειακό αποτύπωμα στο σχολείο και στο σπίτι

Οι καθημερινές μας μετακινήσεις, Οι μεταφορές, Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας για θέρμανση-ψύξη, Τι ξοδεύουμε για ενέργεια ,  κλπ.

Τοπικό  Περιβάλλον : το σπίτι, το σχολείο , η κοινότητα

Γνωριμία με το τοπικό οικοσύστημα, Η διαχείριση απορριμμάτων στη πόλη που ζω, Η προσωπική και συλλογική ευθύνη της διατήρησης του  πράσινου  στο άμεσο περιβάλλον, Οι δραστηριότητες  και καθημερινές συνήθειες που επηρεάζουν την  φέρουσα ικανότητα σε άλση, δάση, παραλίες,  κλπ.

Ελεύθεροι χώροι: Αξιοποίηση – Διαμόρφωση – Προστασία

Παιδικές ΧαρέςΧώροι άθλησης – ψυχαγωγίας, Καταλληλότητα των χώρων ως προς την καθαριότητα, τα υλικά, την φροντίδα, την εθελοντική προσφορά στον έλεγχο και τη  διατήρησή τους, Υιοθετώ και προστατεύω ένα άλσος, μία παραλία του τόπου μου.

Διατήρηση και προστασία αστικού και περιαστικού πρασίνου

Αλλαγή χρήσεων γης (Αστυφιλία και ανεργία, Οικολογική επιβάρυνση, Η σημασία του κτηματολογίου στην διαχείριση των χρήσεων γης).

Βιοτεχνολογικές Εφαρμογές και Περιβάλλον

Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί (ΓΤΟ) : Παραγωγή τροφής από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς (Υβρίδια, Άγριες ποικιλίες φυτών, Γενετικά τροποποιημένα φυτά, Επιπτώσεις των ΓΤΟ στο περιβάλλον, την υγεία, την οικονομία, την κοινωνία), Παραδοσιακές τοπικές καλλιέργειες και η σχέση τους  με την τοπική οικονομία και το περιβάλλον.

Διαχείριση Φυσικών Πόρων

  • Εντατικές μορφές εκμετάλλευσης φυσικών πόρων
  • Δάση, Αποδάσωση, διάβρωση εδαφών
  • Υδάτινοι Πόροι
    • Γεωργία, Κτηνοτροφία, Υπερεκμετάλλευση – η σχέση οικονομίας και προστασίας του τοπικού περιβάλλοντος,  Ανάδειξη τοπικών παραδειγματικών χρήσεων γης  οικονομικής κλίμακας με σεβασμό στα περιβάλλον

Η έννοια της Διατήρησης του Φυσικού Περιβάλλοντος

  • Οικοσυστήματα : Δομή και λειτουργία χερσαίων και υδατικών οικοσυστημάτων
  • Βιοποικιλότητα: Απειλούμενα είδη – προστατευόμενες περιοχές

Η έννοια της Υποβάθμισης του Περιβάλλοντος

  • Ατμόσφαιρα – Ρύπανση του αέρα φαινόμενο θερμοκηπίου, Τρύπα όζοντος
  • Ρύπανση υδάτων
  • Ρύπανση εδαφών
  • Ραδιενεργός ρύπανση
  • Απόβλητα και  Διαχείριση των απορριμμάτων

Περιβαλλοντικοί Κίνδυνοι

  • Κλιματικές Αλλαγές
  • Φυσικές καταστροφές και ανθρώπινη παρέμβαση
  • Περιβάλλον και πόλεμος

Χώρος, Οργάνωση και Χρήση

  • Αστικά περιβάλλοντα: Αστική ανάπτυξη, χρήσεις, αστικό και περιαστικό πράσινο, Οδικά δίκτυα, Ηχητική ρύπανση, Περιβάλλον σχολικών και εσωτερικών χώρων
  • Οικιστική ανάπτυξη, Δημόσιος χώρος και περιβάλλον
  • Φυσικό Περιβάλλον, Σχεδιασμός του διαθέσιμου χώρου, Αγροτική ανάπτυξη, Τουρισμός,  Εναλλακτικός και οικολογικός τουρισμός, Υιοθεσίες περιοχών
  • Περιβάλλον και Μνημεία, Αρχαιολογικοί χώροι και ιστορικοί τόποι
  • Τοπίο και κατοίκηση, Υποβάθμιση του τοπίου
  • Γεωλογικά μνημεία και μνημεία της φύσης

Ανθρωπογενές Περιβάλλον – Παράμετροι & Υποβάθμιση

  • Περιβάλλον και Επικοινωνία: Μονοπάτια- φυσικές διαδρομές, Μεταφορές, συγκοινωνίες
  • Περιβάλλον και Ιστορία: Τοπική ιστορία, Ιστορία μετακινήσεων, Φυσική ιστορία, Ιστορία πόλεων και αγροτικών εγκαταστάσεων, Φυσικά Στοιχεία: Μυθολογία, Λαογραφία
  • Το Περιβάλλον ως πηγή έμπνευσης και πεδίο διαλόγου: Περιβάλλον και Τέχνη
  • Το περιβάλλον ως έκθεμα: Μουσεία φυσικών επιστημών και τεχνολογίας, φυσικής ιστορίας, Συλλογές εκθέματα, Περιβαλλοντικά στοιχεία σε συλλογές, Μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις μουσειακών οργανισμών
  • Το περιβάλλον ως αφήγηση: Η φύση και τα περιβαλλοντικά ζητήματα στη λογοτεχνία
  • Περιβάλλον, Αντιλήψεις και Ιδέες:
    • Φύση και Θρησκεία
    • Περιβαλλοντική Ηθική
    • Δημοκρατία, Περιβαλλοντικές δράσεις και περιβαλλοντική συνείδηση
    • Καταναλωτισμός και Περιβάλλον
  • Το Περιβάλλον ως πεδίο συνάντησης των πολιτισμών – Διαπολιτισμικές Αναφορές

Ποιότητα Ζωής

  • Καταλληλότητα-επικινδυνότητα υλικών και κατασκευών
  • Ασφάλεια στο σχολείο και στο σπίτι σε σχέση με τα αντικείμενα
  • Υλικά φιλικά προς το περιβάλλον-Τρόποι προφύλαξης
  • Βιομηχανική ρύπανση –Γεωργική ρύπανση
  • Βαρέα μέταλλα – Εντομοκτόνα – Φυτοφάρμακα – Βιοσυσσώρευση
  • Ηλιακή ακτινοβολία.  Ηλεκτρομαγνητικές  ακτινοβολίες
  • Ηχορύπανση – Ένταση ήχου – Χάρτης θορύβου
  • Κρυμμένη ρύπανση: Άρρωστα κτίρια – Ρύπανση εσωτερικών χώρων:  συστήματα καύσης, κάπνισμα, κατασκευαστικά  υλικά, ραδιενεργό ραδόνιο, υλικά καθαριότητας

 

 

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

Η θεματολογία των πολιτιστικών προγραμμάτων εκτείνεται σε ένα ευρύτατο φάσμα τομέων πολιτισμού και τεχνών  (χορού, θεάτρου, μουσικής, εικαστικών τεχνών, κλπ.).

Ενδεικτικά τα Πολιτιστικά  Προγράμματα, είναι δυνατόν να αναπτυχθούν σε  δράσεις όπως:

  • Θεατρικό εργαστήριο: ανάπτυξη παραστατικών δεξιοτήτων των μαθητών, προετοιμασία παράστασης θεατρικού έργου επώνυμου συγγραφέα, δημιουργία πρωτότυπης παράστασης των μαθητών, θεατρικό αναλόγιο, κ.ά.
  • Μουσικό / χορευτικό εργαστήριο, για παράδειγμα συγκρότηση χορωδίας, συνόλων (φωνητικών, ορχηστρικών, μικτών), ομάδας σύγχρονου χορού, παραδοσιακών χορών κ.λπ. Μια τέτοια δραστηριότητα, για να συνιστά πρόγραμμα, προϋποθέτει πρακτική και θεωρητική  προσέγγιση του θέματος (π.χ. παραδοσιακοί χοροί μιας συγκεκριμένης περιοχής και διερεύνηση των ιστορικών, κοινωνικών, οικονομικών παραγόντων που επηρεάζουν την εξέλιξή του ή αφιέρωμα στην φορεσιά της περιοχής, τα κοσμήματα που την συνοδεύουν κ.ά.).
  • Εικαστικό εργαστήριο: πρακτική και θεωρητική προσέγγιση μιας συγκεκριμένης μορφής τέχνης (κεραμικής, ψηφιδωτού, αγιογραφίας, κ.λπ.), μελέτη κινημάτων και τεχνοτροπιών, συγκρότηση  ομάδας αισθητικής παρέμβασης στον χώρο του σχολείου κ.λπ.
  • Λογοτεχνικό εργαστήριο: μελέτη λογοτεχνικών ρευμάτων, δημιουργών, έργων, καθώς και δημιουργική γραφή.
  • Μαθητικός τύπος: έκδοση εφημερίδας ή περιοδικού σε έντυπη ή και ηλεκτρονική μορφή. Η δραστηριότητα αυτή, για να συνιστά πρόγραμμα, προϋποθέτει συγκεκριμένη  συντακτική ομάδα μαθητών, η οποία θα έχει την ευθύνη της συγκέντρωσης, επιλογής, σύνταξης και παρουσίασης της ύλης. Ένα μαθητικό έντυπο, ανάλογα με τον χαρακτήρα του, παρακολουθεί την  επικαιρότητα, τα τοπικά και παγκόσμια γεγονότα, περιλαμβάνει συνεντεύξεις, ανταποκρίσεις, παρουσιάσεις, ανακοινώσεις, κ.ά. Δεν αποτελούν πρόγραμμα τεύχη που συγκεντρώνουν τις συνθετικές εργασίες των μαθητών κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς ή παρουσιάζουν απλώς τις δραστηριότητες της σχολικής μονάδας.
  • Λέσχη φωτογραφίας: γνωριμία με την τέχνη και τεχνική της φωτογραφίας, πρακτική άσκηση με αφορμή  συγκεκριμένο θέμα και στόχο τον συνδυασμό θεωρίας και πράξης.
  • Θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς και τοπικής ιστορίας και μυθολογίας (π.χ. αρχιτεκτονική κληρονομιά μιας περιοχής, «υιοθεσία» μνημείων), θέματα κοινωνικά (π.χ. ρατσισμός, πρόσφυγες) με προσέγγιση μέσω των διαφόρων μορφών τέχνης (π.χ. πολιτιστικά στοιχεία των μεταναστών και προσφύγων, όπως τραγούδια, χοροί, έθιμα), θέματα λαογραφικά (π.χ. ήθη, παραδόσεις, παιχνίδια) κ.ά.
  • Δημιουργία ντοκιμαντέρ με θέματα όπως πορτραίτα προσωπικοτήτων, θέματα της τοπικής κοινωνίας ή της καθημερινής ζωής κλπ.
  • Κινηματογραφική Λέσχη: γνωριμία με την τέχνη και την τεχνική του κινηματογράφου μέσα από τις προβολές ταινιών, αφιερώματα σε σκηνοθέτες, πρακτική άσκηση δημιουργίας κινηματογραφικού ή διαφημιστικού σποτ κ.λπ.
  • Άλλα καινοτόμα πολιτιστικά προγράμματα.

 



 

 

27-09-2013 Πώς υλοποιείται ένα σχολικό πρόγραμμα;

Διαδικασία Υποβολής Προγράμματος

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς (τον Σεπτέμβριο) ο εκπαιδευτικός που ενδιαφέρεται να υλοποιήσει ένα σχολικό πρόγραμμα των Σχολικών Δραστηριοτήτων στο τρέχον έτος ενημερώνει το σύλλογο διδασκόντων και τους μαθητές για την πρόθεση του αυτή,  όπως και για τη φιλοσοφία και τους στόχους που θέτει.  Μετέπειτα συγκροτείται η παιδαγωγική ομάδα των εκπαιδευτικών και η περιβαλλοντική ομάδα. Κατά τη συγκρότηση αυτή επιδιώκεται στην ομάδα να μετέχουν διαφορετικές ειδικότητες καθηγητών για να υπάρχει η δυνατότητα διεπιστημονικής προσέγγισης του θέματος και της αλληλοβοήθειας. Η περιβαλλοντική ομάδα αποτελείται από μια ομάδα 10 -30 μαθητών που μπορούν να προέρχονται από την ίδια ή από διαφορετικές ομάδες, από το ίδιο ή από διαφορετικό σχολείο (σύμπραξη σχολικών μονάδων).  Η συμμετοχή των μαθητών στην ομάδα είναι προαιρετική και εθελοντική και προκύπτει μετά από συζήτηση και ενημέρωση για τα οφέλη που θα αποκομίσουν από μια τέτοια συμμετοχή (ενδιαφέροντα, χόμπι, διασκέδαση, δραστηριότητες κ.α.).

Στη συνέχεια (τον Οκτώβριο) και αφού οριστικοποιηθεί η σύσταση της ομάδας, μετά από συζήτηση και διάλογο μεταξύ τους, επιλέγουν ένα θέμα που θα ήθελαν να ασχοληθούν. Μετά την επιλογή του θέματος θα πρέπει από κοινού να βρεθούν οι αρχές, οι στόχοι και το πλαίσιο που θα διέπει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Έχοντας ορίσει τα όρια και τις προϋποθέσεις στις οποίες θα δουλέψει η ομάδα επιλέγονται οι συνεργασίες και σχεδιάζονται οι δράσεις που θα υλοποιηθούν. Έπειτα ο υπεύθυνος της παιδαγωγικής ομάδας – ο συντονιστής του προγράμματος συντάσσει το Πρακτικό του Συλλόγου Καθηγητών με το οποίο ο σύλλογος αναθέτει την πραγματοποίηση του προγράμματος στην παιδαγωγική ομάδα. Στο πρακτικό πρέπει να αναφέρονται : η παιδαγωγική ομάδα, οι ώρες και ο τόπος απασχόλησής τους (προτείνεται μετά το πέρας των μαθημάτων ή των όποιων εκδηλώσεων – εκδρομών), το είδος, ο τίτλος του προγράμματος και ο αριθμός των μαθητών που θα μετέχουν.

Θα πρέπει να προσεχθεί έτσι ώστε οι μαθητές και οι καθηγητές να μην μετέχουν πάνω από δύο προγράμματα για το ίδιο σχολικό έτος.

Ο χώρος εργασίας της ομάδας (αν δεν είναι η σχολική μονάδα) θα πρέπει να είναι φιλικός και ασφαλής και να είναι κατάλληλα διαμορφωμένος ώστε να μπορούν εύκολα να επικοινωνούν, να συνεργάζονται και να ανταλλάσουν απόψεις.

Τέλος (τον Νοέμβριο) υποβάλλεται η αίτηση του προγράμματος για έγκριση. Οι συμπληρωμένες αιτήσεις θα πρέπει να εγκριθούν από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας ή των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση συνεργασίας σχολείων, και στη συνέχεια να υποβληθούν στους Υπευθύνους των οικείων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, προκειμένου οι τελευταίοι να εισηγηθούν την έγκρισή τους στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων.

Η αίτηση ανά πρόγραμμα θα πρέπει να περιλαμβάνει :

  • Το διαβιβαστικό του Διευθυντή    
  • Το σχέδιο υποβολής προγράμματος (υπάρχει σχετικό έντυπο)
  • Το πρακτικό του Συλλόγου Καθηγητών (που θα αναφέρει είδος – τίτλος προγράμματος, καθηγητές, τόπος και ώρες εργασίας ομάδας, αριθμός μαθητών)
  • Κατάσταση μαθητών της περιβαλλοντικής ομάδας ανά τάξη αλφαβητικά
  • Αιτήσεις για συμμετοχή στα δίκτυα των ΚΠΕ
  • Αιτήσεις για εκπαιδευτικές επισκέψεις στα ΚΠΕ (υπάρχει έντυπο)
  • Προγραμματισμό επισκέψεων – εκδρομών (θα αναφέρει τοποθεσία και περίοδο)

Αφού έχει βγει και η λίστα των εγκεκριμένων σχολικών προγραμμάτων, αρχίζει η υλοποίηση του προγράμματος (τον Δεκέμβριο).

Οι σημαντικές ημερομηνίες για την υποβολή των προγραμμάτων είναι :

  • Μέσα Οκτωβρίου αποστέλλεται η εγκύκλιος για τις σχολικές δραστηριότητες
  • Μέσα Νοεμβρίου αποστέλλεται η εγκύκλιος για τα Κ.Π.Ε.
  • Οκτώβριος – Νοέμβριος υπάρχει ηλεκτρονική και έντυπη ενημέρωση για τις εφικτές και υλοποιήσιμες δραστηριότητες
  • 30/11/2012 (συνήθως) καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων προγραμμάτων για έγκριση σχολικών δραστηριοτήτων
  • Αρχές Δεκεμβρίου καταληκτική ημερομηνία υποβολής αίτησης για επισκέψεις στα ΚΠΕ της χώρας

Πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή  στα εξής :

  • Αδειοδότηση ραδιοφωνικής εκπομπής
  • Αδειοδότηση τηλεοπτικής εκπομπής
  • Παραγωγή ταινίας
  • Έξοδος μαθητών από τη σχολική μονάδα
  • Είσοδος προσώπων – φορέων στη σχολική μονάδα

Σημειώνεται και επισημαίνεται ότι η ύπαρξη φακέλου (ηλεκτρονικού και έντυπου) Σχολικών Δραστηριοτήτων είναι υποχρεωτική για κάθε σχολική μονάδα (αν δεν υπάρχει θα πρέπει να συσταθεί άμεσα).


Μεθοδολογία

Η εκπαιδευτική διαδικασία (ΔΕΠΠΣ ΦΕΚ 303/2003) πρέπει να διαμορφώνει συνθήκες που προάγουν τις αξίες της δημοκρατίας, του σεβασμού των ανθρώπινων δικαιωμάτων, της ειρήνης και της ελευθερίας. Με την εκπαίδευση επιδιώκεται η ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και η επιτυχής κοινωνική ένταξή του, αφενός μέσα από τη συγκρότηση και αποδοχή κοινών αξιών και αφετέρου με την ανάπτυξη νοητικών, συναισθημάτων και ψυχοκινητικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων. Με την έννοια αυτή ο μαθητής καθίσταται ικανός να αντιμετωπίζει με επιτυχία προβλήματα και επιπλέον να διαμορφώνει άποψη και να λειτουργεί ως υπεύθυνος και ενεργός πολίτης σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο και απαιτητικό κοινωνικό περιβάλλον. Κύριοι άξονες αυτής της προσπάθειας θα πρέπει να είναι :

  1. Η παροχή γενικής παιδείας
  2. η καλλιέργεια των δεξιοτήτων του μαθητή και η ανάδειξη των ενδιαφερόντων του
  3. η εξασφάλιση ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων μάθησης για όλους τους μαθητές
  4. η ενίσχυση της πολιτισμικής και γλωσσικής ταυτότητας στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας
  5. η ευαισθητοποίηση για την αναγκαιότητα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος και η υιοθέτηση ανάλογων προτύπων συμπεριφοράς
  6. η προετοιμασία για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας
  7. η φυσική, ψυχική και κοινωνική ανάπτυξη και
  8. η ευαισθητοποίηση σε θέματα ανθρώπινων δικαιωμάτων, παγκόσμιας ειρήνης, και η διασφάλιση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας

Οι σχολικές δραστηριότητες, συγκεκριμένα, αποσκοπούν στην πνευματική ανάπτυξη, στην αισθητική καλλιέργεια, στη δημιουργική έκφραση των μαθητών και στην ευαισθητοποίησή τους σε θέματα που αφορούν το στενότερο και ευρύτερο περιβάλλον τους.

Σχολικές δραστηριότητες νοούνται όλες οι καινοτόμες εκπαιδευτικές διαδικασίες και δράσεις κατά τις οποίες  η συμμετοχή των μαθητών είναι ενεργητική, δημιουργική και όχι παθητική.  Η επιστημολογική προσέγγιση σε αυτές τις διαδικασίες είναι συστηματική, διεπιστημονική – διαθεματική και η παιδαγωγική προσέγγιση είναι αυτή της βιωματικής και ενεργητικής μάθησης.

Στόχος των σχολικών δραστηριοτήτων είναι η προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών μέσω της συμμετοχής στην ομάδα, όπου βελτιώνονται ο αυτοσεβασμός και η αυτοεκτίμηση, παράλληλα με το σεβασμό, την εκτίμηση και την αποδοχή των άλλων. Η συμμετοχή των παιδιών σε δραστηριότητες που ενισχύουν την κοινωνική αλληλεπίδραση, όπως είναι μια θεατρική παράσταση, μια ομάδα μπάσκετ ή ένα μουσικό σχήμα, συμβάλλει στην παρέμβαση και επίλυση προβλημάτων, όπως οι εθισμοί (εθισμός στο Διαδίκτυο, χρήση ουσιών), οι διαταραχές επικοινωνίας, συμπεριφοράς και συναισθήματος, η κακοποίηση, οι τραυματισμοί, τα φαινόμενα εκφοβισμού κ.ά.

Η υγιής κοινωνική λειτουργικότητα, η οποία επιτυγχάνεται και μέσω των σχολικών δραστηριοτήτων, είναι προστατευτικός παράγοντας της ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών, επειδή είναι αναπόσπαστο μέρος αυτής. Καθώς τα παιδιά οδηγούνται προς το σχηματισμό ταυτότητας στην εφηβεία, αναπτύσσουν μια αίσθηση εαυτού βασισμένη στην αντίληψη της ικανότητας να λειτουργούν ανεξάρτητα και με επιτυχία στο κοινωνικό τους περιβάλλον για να εξελιχθούν σε υγιείς και κοινωνικά ενεργούς μελλοντικούς πολίτες.

Οι καταλληλότερες διδακτικές μέθοδοι (οι γενικές προδιαγραφές του τρόπου εκπαίδευσης)  και οι παιδαγωγικές τεχνικές (το μέσο εφαρμογής της εκπαιδευτικής μεθόδου), για την επίτευξη των παραπάνω, είναι :

  • Η έρευνα μέσα από ερωτήσεις (ερωτηματολόγια)
  • Η συζήτηση
  • Η επισκόπηση των απόψεων (σφυγμομέτρηση)
  • Η μελέτη μιας περίπτωσης
  • Η εργαστηριακή / πειραματική μέθοδος
  • Οι δραστηριότητες προσομοίωσης
  • Τα παιχνίδι α  (ρόλων -  προσομοίωσης – ανοιχτού χώρου)
  • Η επισκόπηση πεδίου
  • Η μελέτη πεδίου
  • Τα περιβαλλοντικά μονοπάτια
  • Η μέθοδος project (σχεδίων εργασίας)
  • Η επίλυση προβλήματος
  • Η χαρτογράφηση – διασαφήνιση- διαβάθμιση εννοιών
  • Η έρευνα (βιβλιογραφική – διαδικτύου – δράσης)
  • Το δίλημμα
  • Ο καταιγισμός ιδεών
  • Το τρίγωνο ή τετράγωνο απόψεων
  • Η αφήγηση
  • Η εργασία σε ανεξάρτητες ομάδες

 

Σχεδίαση

Για την σχεδίαση ενός σχολικού προγράμματος των Σχολικών Δραστηριοτήτων οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι είναι μια μεικτή εκπαιδευτική διαδικασία, που δεν έχει αυστηρά καθορισμένα όρια. Περιλαμβάνει απλές και σύνθετες δραστηριότητες και μπορεί να ενταχθεί σε όλα τα μαθήματα. Δεν δεσμεύεται από το αναλυτικό  ωρολόγιο πρόγραμμα και μπορεί να δουλευτεί εντός και εκτός αυτού. Απαιτείται όμως η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών. Σχεδιάζεται από μια ομάδα καθηγητών (από 1 έως 4 καθηγητές κατά προτίμηση διαφορετικών ειδικοτήτων) με προσανατολισμό την διερεύνηση ενός θέματος λαμβάνοντας υπόψη την επικαιρότητα, τα ενδιαφέροντα των μαθητών, τις σχετικές εμπειρίες και γνώσεις αλλά και τις δυνατότητες που έχουν.

Η εκπόνηση σχολικών προγραμμάτων έχει ως βασικό στόχο οι μαθητές :

  • Να γνωρίσουν
  • Να ευαισθητοποιηθούν
  • Να δραστηριοποιηθούν
  • Να βιώσουν
  • Να αναπτύξουν ικανότητες και δεξιότητες

Ο σχεδιασμός ενός προγράμματος αρχίζει πολύ πριν από την υλοποίηση και την εφαρμογή του. Μια πορεία που ξεκινά με την έναρξη του σχολικού έτους. Ο Διευθυντής της εκάστοτε σχολικής μονάδας ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς για τις δυνατότητες ανάπτυξης και εφαρμογής των Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια οι καθηγητές που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για συμμετοχή, ενημερώνουν τους μαθητές για την δυνατότητα αυτή, συζητούν μαζί τους, αποφασίζουν γα την οργάνωση και πραγματοποίηση σχολικών δραστηριοτήτων και από κοινού καταρτίζουν το σχέδιο προγράμματος, που θα πρέπει να ξεκινά με τη μελέτη του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.  Μετέπειτα επιλέγεται το θέμα. Γίνεται σχεδιάγραμμα του προγράμματος για τις διαδικασίες που θα ακολουθηθούν. Συστήνονται οι ομάδες και γίνεται  ανάθεση των εργασιών τους. Συγκεντρώνονται τα στοιχεία, εκθέτονται, αξιολογούνται, ταξινομούνται εξετάζοντας το εκάστοτε θέμα ολιστικά και από όλες τις πτυχές του (όσες είναι δυνατόν). Τέλος σε εκδηλώσεις εντός σχολικού περιβάλλοντος ή και τοπικά εκθέτεται και παρουσιάζεται,  προκειμένου να γίνει διάχυση και  ενημέρωση και στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου, των σχολείων και της τοπικής κοινωνίας. Σε κάθε ένα από τα παραπάνω στάδια πραγματοποιείται μια εσωτερική αξιολόγηση για τον έλεγχο της πορείας, των γνώσεων, στάσεων και στόχων λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις επιθυμίες και την συμμετοχή των μαθητών.

Σε κάθε περίπτωση προσπαθούμε να μην έχουμε μειώσεις συμμετοχών από την μαθητική ομάδα.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΟΙ ΦΑΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ :

  1. Ενημέρωση του συλλόγου καθηγητών. Η ενημέρωση των καθηγητών γίνεται  για να γνωστοποιηθούν  οι δυνατότητες ανάπτυξης και εφαρμογής σχολικών δραστηριοτήτων μελετώντας το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
  2. Συγκρότηση της παιδαγωγικής ομάδας εκπαιδευτικών. Η παιδαγωγική ομάδα, που θα συντονίζει το πρόγραμμα, προτείνεται να αποτελείται  από  2-3 καθηγητές  διαφορετικών ειδικοτήτων για την πολύπλευρη αντιμετώπιση του θέματος.
  3. Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών. Στο σύνολο των μαθητών γίνεται μια ενημέρωση, είτε μέσω συγκέντρωσης είτε μέσω ανακοινώσεων  για τις δυνατότητες ανάπτυξης και εφαρμογής σχολικών δραστηριοτήτων.
  4. Συγκρότηση μαθητικής ομάδας. Η μαθητική ομάδα προτείνεται παιδαγωγικά και νομικά να είναι αριθμητικά όχι κάτω από 10 και όχι πάνω από 30. Γίνεται διερεύνηση των διαθέσεων και των επιθυμιών τους, με ταυτόχρονη ενημέρωση των απαιτήσεων και των υποχρεώσεων που συνεπάγονται από μια τέτοια συμμετοχή.
  5. Επιλογή θέματος και χώρου εργασίας. Στο στάδιο αυτό αρχίζει μια πρώτη παρουσίαση στους μαθητές των σκοπών, της φιλοσοφίας, του τρόπου εργασίας και των διαφορών του προγράμματος σε σχέση με τα υπόλοιπα μαθήματα. Αφού γίνει συζήτηση επιλέγεται το θέμα και ο τίτλος του προγράμματος. Τέλος ορίζεται κοινά αποδεκτός, ο χρόνος και ο χώρος εργασίας της ομάδας.
  6. Οργάνωση και σχεδίαση του προγράμματος. Η οργάνωση και ο σχεδιασμός αποβλέπει  στον όσο αποτελεσματικότερο τρόπο προγραμματισμού και στην όσο  καλύτερη προετοιμασία για την διεξαγωγή και υλοποίηση του προγράμματος. Οι ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν είναι : α)επιλογή  τρόπου προσέγγισης του θέματος, β) εντοπισμός των επιμέρους ενοτήτων που θα εξεταστούν, γ) χωρισμός των ομάδων εργασίας και επίλυση διάφορων πρακτικών προβλημάτων (εξεύρεση υλικών και μέσων, κατανομή ρόλων κ.α.), δ) δημιουργία πλάνου εργασιών και ημερολογίου δ) παρακολούθηση της ηλεκτρονικής επικοινωνίας – ενημέρωσης από το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων και άλλων επιλεγμένων πηγών, ε) καθορισμός των σκοπών, των στόχων, του θέματος, της διάρκειας, της μεθόδων των υλικών του προγράμματος κ.α. και ζ) επιλογή συνεργασιών και επισκέψεων, κριτικά και παιδαγωγικά.
  7. Υποβολή και έγκριση προγράμματος. Αφού συνταχθεί το σχέδιο υποβολής προγράμματος γίνεται ενημέρωση των γονέων των μαθητών και αναθέτεται η εκπόνηση του προγράμματος μετά από συνεδρίαση του συλλόγου καθηγητών. Στη συνέχεια συντάσσονται τα απαραίτητα έγγραφα και υποβάλλονται στις αρμόδιες αρχές προς έγκριση.
  8. Αρχή της υλοποίησης. Στο στάδιο αυτό η κάθε ομάδα εντοπίζει τις πηγές πληροφόρησης και συλλέγει τα απαραίτητα στοιχεία. Συντάσσονται τα όποια ερωτηματολόγια θα χρειαστούν και καθορίζονται τα βήματα που θα ακολουθηθούν ώστε να γίνουν προσαρμοστικές κινήσεις όπου χρειάζονται.
  9. Έρευνα. Στο στάδιο αυτό πραγματοποιούνται οι προγραμματισμένες έξοδοι – επισκέψεις των μαθητών και υλοποιούνται είσοδοι – επισκέψεις στη σχολική μονάδα ειδικών ή ανθρώπων που εμπλέκονται με το θέμα, για συζήτηση – ενημέρωση με τους μαθητές. Ταυτόχρονα συλλέγονται και ταξινομούνται  τα στοιχεία που προσκομίζουν οι ομάδες .
  10. Σύνθεση. Αφού συγκεντρωθεί ένας σημαντικός όγκος στοιχείων και πληροφοριών, ακολουθεί η σύνθεση των στοιχείων μέσω κριτικής επεξεργασίας ώστε να διαμορφωθούν τεκμηριωμένες απόψεις και να εξαχθούν συμπεράσματα. Με συνεργασία των ομάδων, αφού αλληλοενημερωθούν, συντάσσεται τελικά ένα κείμενο που περιλαμβάνει : τον αρχικό προβληματισμό ή και επιθυμία για το θέμα που εξετάστηκε, τον τρόπο εργασίας, τα σημαντικότερα ευρήματα με μια κριτική παρουσίαση, τις προτάσεις και απόψεις των μαθητών για το θέμα και σχόλια για το πρόγραμμα ως εμπειρία. Ταυτόχρονα είναι δυνατό το κείμενο να συνοδεύεται από δημιουργίες των μαθητών.
  11. Παρουσίαση. Η παρουσίαση είναι ίσως το πιο σημαντικό μέρος της διαδικασίας του προγράμματος, γιατί αποτελεί ένα βασικό στοιχείο κοινωνικοποίησης και προβληματισμού, αλλά και μια επιβράβευση και δημόσια αναγνώριση της εργασίας των μαθητών. Ακόμη δίνει την δυνατότητα της αξιολόγησης της εργασίας, αφού οι μαθητές θα πρέπει να παρουσιάσουν και να υπερασπιστούν τις απόψεις τους απαντώντας και σε ερωτήσεις που ίσως τους υποβληθούν.
  12. Παράδοση παραχθέντος υλικού. Το παραδοτέο υλικό αναμένεται να είναι εφάμιλλο των στόχων και των προσδοκιών που είχαν τεθεί εξ αρχής, με το σχέδιο υποβολής προγράμματος,  γεγονός το οποίο από μόνο του αποτελεί εγγύηση ποιότητας και προσπάθειας στο σύνολο του έργου,  με σκοπό την ανάδειξη και την προβολή του έργου και των προσπαθειών  που καταβλήθηκαν από την ομάδα (μαθητές και καθηγητές), στο τελευταίο πεντάμηνο.
  13. Αξιολόγηση. Η αξιολόγηση είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία που λαμβάνει χώρα σε όλα τα στάδια και ενδιάμεσα σε αυτά, από τα εμπλεκόμενα μέρη. Πραγματοποιείται για να ελεγχθεί  η πορεία, η εκπλήρωση των αρχικών στόχων και σκοπών.

Κάποια από τα κριτήρια της επιτυχούς έκβασης του προγράμματος είναι :

  • Η επιλογή του θέματος  από τους ίδιους τους μαθητές που προκύπτει, είτε λόγω προβληματισμού είτε λόγω ενδιαφέροντος από τους μαθητές, δηλαδή σχετίζεται άμεσα με την καθημερινή εμπειρία των μαθητών
  • Η συμμετοχή σε δράσεις, κυρίως βιωματικές
  • Η αξιοποίηση και η ανάπτυξη φιλοδοξιών, δεξιοτήτων και ικανοτήτων των μαθητών
  • Η αξιοποίηση και η ανάπτυξη γνώσεων από μαθήματα που εμπλέκονται με το θέμα
  • Η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων και των εργασιών των μαθητών
  • Η σύνθεση μαθητικών ομάδων από διαφορετικές τάξεις και σχολεία
  • Η εμπλοκή και η αξιοποίηση, εντός και εκτός σχολικής μονάδας, των γονέων, των υποστηρικτικών δομών και των σχετικών φορέων με το θέμα στις διεργασίες υλοποίησης του προγράμματος

 

Αξιολόγηση

Η όποια μορφή αξιολόγησης της όλης προσπάθειας των σχολικών προγραμμάτων, που γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι μια εσωτερική διαδικασία- μια μέθοδο – της παιδαγωγικής ομάδας και της σχολικής μονάδας. Είναι μια διαδικασία ανάδρασης – ανατροφοδότησης κατά την οποία ελέγχονται κατά πόσο εύστοχοι και επιτυχημένοι ή όχι είναι οι στόχοι, η επίτευξη της συνεργασίας και της κοινωνικοποίησης, η διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών, η γενική  πορεία και κρίνονται τα αποτελέσματα. Σε καμία περίπτωση όμως δεν ταυτίζεται με έλεγχο από οποιοδήποτε πρόσωπο ή φορέα του εσωτερικού ή εξωτερικού περιβάλλοντος. Αναφέρετε δηλαδή αποκλειστικά στη διαδικασία βελτιστοποίησης του παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού αποτελέσματος και πραγματοποιείται μεταξύ των εμπλεκόμενων προσώπων.

Η αξιολόγηση διακρίνεται σε τρεις κατηγορίες, οι οποίες είναι οι εξής :

- Η αρχική αξιολόγηση που γίνεται στην έναρξη του προγράμματος για να διαπιστωθεί το σχετικό με το θέμα υπόβαθρο γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων των  μαθητών και ταυτόχρονα να καταγραφεί το ενδιαφέρον τους

- Η διαμορφωτική αξιολόγηση που γίνεται κατά την διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος για να διαπιστωθεί ο βαθμός απόκλισης ή ποσοστό επίτευξης των στόχων που είχαν αρχικά τεθεί

- Η τελική αξιολόγηση που γίνεται μετά το πέρας του προγράμματος για να διαπιστωθεί το ποσοστό επίτευξης των στόχων, να κριθεί το τελικό αποτέλεσμα και να καταγραφούν τυχόν αδυναμίες και προβλήματα και να προκύψουν προτάσεις και συμπεράσματα για τη μελλοντική αξιοποίηση

Τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση μπορούν να είναι είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά τα εξής :

  • Ερωτηματολόγια
  • Συνεντεύξεις
  • Εκθέσεις
  • Διάλογος – συζήτηση
  • Ταξινομήσεις
  • Συλλογές – εργασίες  - κατασκευές
  • Καταιγισμός ιδεών – καταγραφή
  • Χάρτες εννοιών
  • Παρουσιάσεις  – εκθέσεις – παραστάσεις
  • Συμπεριφορές
  • Αξιοποίηση

 

24-09-2013 Εβδομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

800x600 Normal 0 false false false EL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Κανονικός πίνακας"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Να διατηρηθεί μέχρι…………..

Βαθμός Ασφαλείας

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

-----

ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ

Δ/ΝΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ

ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Μαρούσι,03-09-2013

ΤΜΗΜΑ Β΄ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Αρ. Πρωτ. 12342/Γ7

-----

Βαθ. Προτερ.

Ταχ. Δ/νση: Ανδρέα Παπανδρέου 37

Μαρούσι, Τ.Κ. 15180

Πληροφορίες : Τασία Ξυλόκοτα

Χρύσα Μήνου

Τηλέφωνο : 210-3442579

Fax : 210-3443013

e-mail: t05sde Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. .gr

ΠΡΟΣ:

  1. Περιφερειακές Δ/νσεις Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης της Χώρας
  2. Δ/νσεις Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης της Χώρας

(Υπόψη Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων)

  1. Σχολικές Μονάδες Α/θμιας Εκπ/σης της Χώρας

(Μέσω των οικείων Δ/νσεων Εκπ/σης)

  1. Σχολικές Μονάδες Β/θμιας Εκπ/σης της Χώρας

(Μέσω των οικείων Δ/νσεων Εκπ/σης)

  1. ΚΠΕ όλης της Χώρας

Θέμα: «Καθιέρωση της ‘Εβδομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης’»

Το Υπουργείο Παιδείας Και Θρησκευμάτων ευαισθητοποιημένο σε θέματα Περιβαλλοντικής Αγωγής, καθιερώνει την 2η Εβδομάδα του Οκτωβρίου ως «Εβδομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης».

Την εβδομάδα αυτή καλούνται όλα τα ΚΠΕ, οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων και όλα τα σχολεία Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης να διοργανώσουν ενημερωτικές δράσεις και εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο.

Ειδικότερα, κατά την Εβδομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης θα υλοποιούνται οι παρακάτω δράσεις:

1. ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΠΕ

Ø Τα ΚΠΕ όλης της χώρας θα συνεργάζονται και θα διοργανώνουν ανά Περιφέρεια ενημερωτικές συναντήσεις εκπαιδευτικών.

Ø Σε κάθε ΚΠΕ, θα πραγματοποιούνται παρουσιάσεις των Προγραμμάτων και των Δικτύων όλων των ΚΠΕ της Περιφέρειας, στους εκπαιδευτικούς της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία ανήκει το ΚΠΕ. Οι παρουσιάσεις θα συνεχίζονται με τον ίδιο τρόπο τις επόμενες ημέρες της Εβδομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και στα υπόλοιπα ΚΠΕ της Περιφέρειας.

2. ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ & ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Ø Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών

Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Σχολικών Δραστηριοτήτων κάθε Δ/νσης θα διοργανώνουν ενημερωτικές συναντήσεις για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίες θα υλοποιούνται κάθε μέρα ανά ομάδες σχολείων, ενώ ταυτόχρονα θα γίνονται παρουσιάσεις καλών πρακτικών εφαρμογής της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μέσα από την προβολή προγραμμάτων και δράσεων που πραγματοποιήθηκαν στα σχολεία το προηγούμενο Σχολικό Έτος.

Ø Ευαισθητοποίηση μαθητών/γονέων-κηδεμόνων

Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Σχολικών Δραστηριοτήτων θα διοργανώνουν ενημερωτικές δράσεις για το Περιβάλλον στα σχολεία Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης, σε συνεργασία με τους Δ/ντες Εκπ/σης των Δ/νσεων που υπάγονται, με τους Δ/ντες των σχολικών μονάδων και με τους Συλλόγους Διδασκόντων. Στις δράσεις μπορούν να συμμετέχουν και οι Σύλλογοι Γονέων & Κηδεμόνων.

Προτεινόμενες δραστηριότητες μαθητών:

- Συζητήσεις ανάμεσα στους μαθητές στις τάξεις για περιβαλλοντικά θέματα

- Βιβλιοπαρουσιάσεις και συζητήσεις μεταξύ μαθητών, με αφορμή βιβλία που αναφέρονται στο περιβάλλον

- Προβολές ταινιών συναφούς θεματολογίας, που ανταποκρίνονται στο ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των μαθητών, ακολουθούμενες από σχετικές συζητήσεις και περαιτέρω δράσεις

- Δημιουργία φυλλαδίων με μηνύματα και πληροφορίες για το περιβάλλον, χρησιμοποιώντας κολλάζ, ζωγραφική και άλλα εργαλεία των νέων τεχνολογιών

- Εικαστικά εργαστήρια με δημιουργίες των μαθητών, ακολουθούμενα από συζήτηση και έκθεση των έργων σε χώρους του σχολείου

- Παρουσιάσεις από ομάδες μαθητών σχολείων, βασισμένες σε έρευνες υλικού από το διαδίκτυο, συζητήσεις, συμπλήρωση ερωτηματολογίων, καταγραφή απόψεων και αξιοποίηση σύγχρονων μέσων επικοινωνίας και νέων τεχνολογιών

- Θεατρικά, μουσικά ή/και χορευτικά δρώμενα, σε σχολικές μονάδες όπου υπάρχουν εκπαιδευτικοί με εξειδικευμένη επιμόρφωση, ώστε να αναδειχθούν σχετικά θέματα

- Αναρτήσεις στο διαδίκτυο, σε σχολικά sites / blogs, αναφορικά με δράσεις και έρευνες σχετικά με το περιβάλλον

3. ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΦΙΣΑΣ

Οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Σχολικών Δραστηριοτήτων θα προκηρύσσουν, σε συνεργασία με το ΚΠΕ της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία ανήκουν, Διαγωνισμό Αφίσας με θέμα σχετικό με το Περιβάλλον που θα ορίζεται κάθε χρόνο από το Υπουργείο Παιδείας. Στο τέλος της Εβδομάδας θα πραγματοποιείται Εκδήλωση ανά Περιφέρεια στην οποία θα βραβεύεται η καλύτερη Αφίσα. Η Επιτροπή η οποία θα κρίνει την αφίσα θα συγκροτείται από τον Περιφερειακό Δ/ντη Εκπ/σης, τους Δ/ντες Εκπ/σης κάθε Περιφέρειας, τους Υπευθύνους Π.Ε. & Σ.Δ. και τους Υπεύθυνους των ΚΠΕ. Οι 13 καλύτερες Αφίσες των Περιφερειών θα βραβεύονται σε Εκδήλωση την τελευταία μέρα της Εβδομάδας στο Υπουργείο Παιδείας από την Ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.

4. ΤΕΛΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Σε κάθε Περιφέρεια θα διοργανώνεται την τελευταία ημέρα της Εβδομάδας Εκδήλωση, από τον Περιφερειακό Δ/ντη Εκπ/σης, σε συνεργασία με τους Δ/ντες Εκπ/σης και τους Υπεύθυνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων και με τα ΚΠΕ της κάθε Περιφέρειας. Στην Εκδήλωση θα συμμετέχουν εκπαιδευτικοί, μαθητές, Σύλλογοι Γονέων & Κηδεμόνων και τοπικοί φορείς. Στην Περιφέρεια Αττικής η τελική Εκδήλωση θα πραγματοποιείται στο Υπουργείο Παιδείας.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ

Eσωτερική Διανομή

-Γραφείο Υφυπουργού

-Γραφείο Γενικού Γραμματέα

-Δ/νση ΣΕΠΕΔ-Τμήμα Β’Αγωγής Υγείας

& Περιβαλλοντικής Αγωγής

 
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL